Historikk

"Alle" kjenner Bjørns Trafikkskole. Men hvem var egentlig Bjørn?

Artikkel av innherred.no

Etableringen

Mannen som startet bedriften i desember i 1987 var Bjørn Baadstrand. Nordlendingen fra Sulithjelma var utdannet politi, og jobbet i etaten i mange år - før han omskolerte seg i 1984/85 til trafikkskolelærer i Stjørdal. Etter å ha først jobbet i Stjørdal, så Bodø og til slutt Surnadal, så han muligheter for å etablere en trafikkskole i Verdal. Grunnen var enkel, for Levanger og Steinkjer var smekkfuIle med trafikkskoler, i Verdal var det kun en skole fra før. Han trivdes godt i Trøndelag, derfor ville han hit, men det var likevel litt tilfeldig at det ble i Verdal han havnet. Bjørn bosatte seg Mikvollvegen 9 på Prærien i Verdal. Der bodde han og drev trafikkskolen.

Møtte kjærligheten

I 1989 møttes Bjørn og Inger, Tor Owes mor. Hun var enke etter Olav Musum, som døde noen år tidligere. Inger begynte etter hvert å jobbe som sekretær på trafikkskolen. Utover 90-tallet begynte Bjørn, som var i slutten av femtiårene, å lete etter noen til å ta over bedriften. Han hadde tre døtre, som alle bodde i Nord-Norge, men de var ikke interesserte. "Det var da han begynte å hinte kraftig til sin ste-sønn, Tor Owe, om han ikke kunne være interessert i å ta over. Tor Owe tok hintet og begynte på trafikklærerskolen i Stjørdal. Han var ferdig i 1997/98. Etter hvert gled Tor Owe mer og mer inn i bedriften, før han tok over som daglig leder i 2005. Da jobbet fortsatt Bjørn litt, men en sviktende helse gjorde det vanskelig å bidra. Sammen med Inger flyttet Bjørn til en leilighet på Suljordet, mens Tor Owe tok over huset i Mikvollvegen. Selv om den gamle trafikkskolelæreren nøt pensjonisttilværelsen med Inger, og årlige sydenturer til Puerto Rico på Gran Canaria, så sviktet helsen og han fikk KOLS. I to år bodde han på sykehjemmet før han døde i 2015, 77 år gammel.

Gode minner

Tor Owe har mye å takke Bjørn Baadstrand for – han var hans mentor og kilde til yrkesvalget han tok. Han har mange gode minner med Bjørn, og er takknemlig for alt han har bidratt med. Etter hvert flyttet Bjørns Trafikkskole også ut fra Mikvollvegen. For tre år siden startet de å dele lokaler med Arkitekt Letnes i Nordgata. Der står Skoda-bilene på rekke og rad. Gjennom årene har Bjørns Trafikkskole hatt en rekke forskjellige bilmerker. De startet med BMW, som var et fancy merke å drive trafikkopplæring med på 80-tallet. Senere ble det Volvo i mange år, før Opel Omega kom og deretter Peugeot.  Nå er det Skoda som er bilene, og en Mercedes automat. Snart blir det kanskje el-bil? Vi er spente på hvordan myndighetene vil se på kjøreopplæringen i klasse B.

Interessert i å komme i gang?